Хонда на українському

SOS

Организатор Клуба
Хонда на українському​

Чисте повітря для мотора або повітряний фільтр для двигуна
Clean air for the engine or the engine air filter [/ CENTER] [/ B]



Багато водіїв не завжди правильно оцінюють важливість повітряного фільтра та його вплив на роботу двигуна автомобіля. А адже повітряний фільтр, не дивлячись на всю його позірну простоту - важливий елемент двигуна, який надає величезний вплив на якість його роботи.

Як відомо, для повного згоряння горючої суміші необхідно, щоб повітря в її складі було по масі в 15-20 разів більше, ніж палива. В середньому движок автомобіля за сто кілометрів пробігу споживає від 12 до 15 кубічних метрів повітря. Якщо це повітря не очищати, то вся що знаходиться в ньому тверда суспензія (головним чином пил) потрапить всередину двигуна і буде діяти на всі тертьові елементи як абразив. Досить скоро це призведе до погіршення роботи двигуна і, в кінцевому рахунку, до його передчасного виходу з ладу. Щоб цього не допустити, в конструкції автомобіля і використовується повітряний фільтр. Але, крім зашиті нутрощів двигуна від пилу та інших суспензій, фільтр також виконує функцію глушника шуму, що поширюється по впускному тракту, а в бензинових двигунах - ще й регулятора температури горючої суміші.

Ефективність системи очищення повітря характеризується
коефіцієнтом пропускання пилу, який залежить як від типу самої системи, так і від режиму роботи двигуна. Наприклад, в інерційних системах очистки він зменшується зі збільшенням витрати повітря, а в системах з сухими (картонними) змінними фільтрами такої залежності майже немає.

Є у фільтруючого елемента ще один важливий показник - так зване граничний опір засмоктується повітря. Він характеризує скоріше не якість роботи фільтру, а експлуатаційні показники двигуна в умовах нестачі повітря для сумішоутворення. У міру засмічення фільтруючого елемента його опір повітряному потоку зростає і, отже, зменшується кількість повітря, що надходить на сумішоутворення. На певних режимах це веде до збагачення суміші, а, значить, до її неповного згоряння. Через це знижуються показники потужності двигуна, збільшуються витрати палива та концентрація токсичних речовин у вихлопних газах. Словом, з формальних позицій гранично допустимий опір повітряного фільтра - це межа, після якої фільтруючий елемент з помічника перетворюється на ворога. Не випадково цей показник в значній мірі визначає і конструкцію фільтра, і матеріали, з яких він робиться.

Якщо говорити про класифікацію систем очищення повітря, то їх прийнято розділяти, по-перше, за кількістю ступенів очищення і, по-друге, за принципами уловлювання пилу. Розрізняють одно-, двох-і триступінчаті системи, які ще поділяються на шість груп:
  • сухі інерційні очищувачі повітря зі збором пилу в бункер;
  • сухі інерційні з відсмоктуванням пилу додатковим пристроєм;
  • сухі інерційні з викидом пилу в атмосферу;
  • інерційно-масляні;
  • системи, що використовують фільтруючі елементи зі змоченою маслом набиванням;
  • системи з сухими елементами, що мають фільтруючу перегородку.
    [/ LIST]
    Перші три типи в основному використовуються в якості першого ступеня у двох або триступеневий очисниках на вантажівках і тракторах. На легкових автомобілях найчастіше застосовують одноступінчасті очищувачі повітря четвертого і шостого типів. Ну, а елементи зі змоченою набиванням - взагалі екзотика, їх випускає тільки англійська компанія "K & N". Вкрай рідко зустрічаються і фільтруючі елементи з пористого поліуретану, змоченого моторним маслом.

    Окремо варто сказати кілька слів про інерційно-масляних системах. Не так давно подібні воздухоочистители стояли практично на всіх автомобілях (згадайте хоча б "Волгу" ГАЗ-24 або "Запорожець" ЗАЗ-968). Та й сьогодні частина дизельних двигунів ЯМЗ і майже всі бензинові типу ЗІЛ-130 комплектуються інерційно-масляними системами очищення повітря. Так що цей спосіб очищення ніяк не обійти мовчанням - багато машин з такими пристроями ще бігає по дорогах Росії.

    Нагадаємо принцип роботи такої системи. Вона містить два обов'язкових компоненти: масляну ванну і фільтруючий елемент, що представляє собою набивку з металевої або капронової нитки. Під час роботи повітря проходить в кільцеву щілину між корпусом і фільтруючим елементом, а потім до відбивача. При повороті потік повітря захоплює масло з ванни і разом з ним спрямовується в фільтруючу набивку. Там утворюється псевдокіпящій пеномасляний шар, де і відбувається сам процес очищення повітря: частинки пилу, торкнувшись масла, прилипають до нього. При непрацюючому двигуні масло з фільтруючого елемента стікає у ванну і захоплює за собою затриману пил.
    Накопичується на дні масляної ванни бруд доводиться регулярно видаляти, а сам фільтруючий елемент - промивати. Справа ця трудомістка і, головне, шкідливе з погляду екології. В останні роки інерційно-масляні очищувачі повітря поступово здають свої позиції системам з сухими змінними елементами, що мають фільтруючу перегородку. Основна причина відступу - менша ефективність. Лише при максимальній витраті повітря коефіцієнт пропуску пилу у інерційно-масляних систем із працею підбирається до 1-2%. В експлуатації такі режими - рідкість. А при найпоширеніших навантаженнях (близько 20% потужності) пропуск пилу може досягати п'яти, а то й десяти відсотків. Сухі фільтруючі елементи практично позбавлені цього недоліку: на всіх режимах роботи двигуна вони пропускають не більше одного відсотка пилу.

    Системи очищення повітря зі змінними фільтруючими елементами

    Сучасні змінні сухі фільтри - досить складні конструкції з легких металів, полімерів і тонкого пористого картону. Їх переваги: високий ступінь очищення і низький опір. Тобто саме те, що поліпшує експлуатаційні характеристики двигуна і продовжує термін його служби. Ще один незаперечний плюс - простота й зручність заміни елемента.

    Як говорилося раніше, опір фільтруючого елемента прямо пов'язано з часом його роботи і забрудненістю атмосферного повітря. Вирішальну роль у довговічності цих виробів відіграє площа фільтруючої поверхні. Фільтр для "Жигулів", маючи площу фільтрації 0,33 кв. м, досягає граничного опору при пробігу 20 тис. км. У фільтра для "Волги" ці цифри дорівнюють 1 кв. м і 30 тис. км пробігу відповідно. Зрозуміло, наведені цифри максимального пробігу досить приблизні, вони отримані для доріг з малою запиленістю повітря, тому в реальних умовах їх треба коригувати в меншу сторону. Тобто міняти фільтруючі елементи частіше.
    Коефіцієнт пропуску пилу, досить високий на самому початку роботи фільтра (у виробів різних виробників він коливається від 2,5 до 4,5%), швидко знижується до значень, що не перевищують 1%. Пояснюється це тим, що пил, забиваючи пори картону, як би сама створює додатковий фільтруючий шар на його поверхні. Це відбувається досить швидко - протягом однієї хвилини роботи.

    У бензинових інжекторних двигунів, а також у дизелів з турбонаддувом, до чистоти повітря пред'являються підвищені вимоги. За інших рівних умов фільтри на таких движках міняють частіше, або застосовують фільтруючі елементи з підвищеною площею фільтрації.

    Про конструкціях і матеріалах

    Фільтруючі елементи бувають трьох конструктивних типів: циліндричні, панельні і безкаркасні. Розглянемо особливості кожної з цих конструкцій, що мають безпосереднє відношення до експлуатації.

    Часто проходить через фільтруючий елемент потік повітря, викликає пульсацію картонній штори. Якщо при цьому штора дістане до каркаса фільтра (так званої обичайки), то на шторі являться надриви. Солідні виробники фільтрів намагаються не допускати цього, а ось в "ширвжиткових" продукції про це не думають. Сама фільтруюча перегородка (штора) робиться зі спеціального високопористого, просоченого смолами картону. Просочення потрібна, щоб оберегти штору від розмокання при попаданні на неї вологи. Тому якщо в процесі експлуатації ви виявили, що штора розбухла - негайно замініть фільтр, тому що це явна підробка.

    Взагалі, картон - самий застосовуваний матеріал для виробництва повітряних фільтрів. Але в деяких країнах, наприклад в Японії, змінні елементи роблять із синтетичних волокон. Експлуатація таких елементів вимагає більш суворого дотримання граничних норм користування.
    На престижних англійських машинах "Роллс-Ройс", а іноді і на спортивних автомобілях встановлюють каркасні (дротові) елементи з пятислойной марлі, просоченої "фірмовим" маслом. У порівнянні з картонними фільтрами, у них набагато менше початковий опір. Крім того, після спеціальної обробки вони можуть застосовуватися повторно. Ці фільтри можуть встановлюватися і на деякі серійні машини - наприклад, Audi або BMW. Підійдуть вони і для вітчизняних ВАЗів.

    На циліндричних (наприклад, "жігульовськіх") фільтрах часто ставлять так звані предочістітель у вигляді білого паска зі штучного матеріалу. Предочістітель служить для того, щоб затримувати до 40% пилу, знижуючи пилову навантаження на картонну штору. Крім того, він ефективно вбирає в себе сажу, незгорілі вуглеводні і пари масла - неминучі компоненти атмосфери великого міста.

    Деякі водії намагаються мити предочістітель, сподіваючись використати його повторно - це марно. Фільтр, навіть одягнений в предочістітель, не перестає бути одноразовим. Також не призначений для промивки картон, і вже у жодному випадку не слід змочувати сухий елемент маслом або іншими рідинами - при такій "модернізації" фільтр майже відразу досягає граничного опору.

    Які ще неприємності можуть піднести повітряні фільтри? У них можуть бути неякісні паски-ущільнювачі на привалочного поверхнях фільтруючих елементів. Найчастіше вони виготовлені з гуми або пластизоля (полімерних паст), які схильні до старіння. З часом поясок твердне і розтріскується, і двигун починає "підсмоктується" брудне повітря. При певному досвіді і навичках зіпсований обідок можна визначити на дотик.
 
шиномонтаж2
Сверху